Proiectul ~Știința în experimente inedite ~

activitate în cadrul săptămânii Școala Altfel,

la Școala Gimnazială Nr.4 Vatra Dornei; mai 2017

O ACTIVITATE DE SUCCES ÎN ŞCOALA ALTFEL

,,SĂ ŞTII MAI MULTE, SĂ FII MAI BUN!”

Numele şi adresa unităţii aplicante:

ŞCOALA GIMNAZIALĂ NR. 4 , str. Mihai Eminescu nr. 50, loc. Vatra Dornei, jud. Suceava, tel. 0230374354, e-mail scgen4vd@yahoo.com

Nivelul de învăţământ - gimnazial

Numărul de elevi din şcoală - 409

Numărul de cadre didactice din şcoală - 25 profesori

Coordonatorii activităţii: prof. Acatrinei Irinel Mioara, tel. 0742280276, e-mail irinelacatrinei1973@yahoo.com; prof. Moroşan Doina, tel. 0743339780, e-mail doina_morosan@yahoo.com

1. Titlul activităţii- ŞTIINŢA ÎN EXPERIMENTE INEDITE

2. Domeniul în care se încadrează: ştiinţific

3. Scopul activităţii: Cunoaşterea proceselor ştiinţifice fundamentale, a forţelor şi substanţelor pe care le folosim în viaţa de zi cu zi, pentru a stimula curiozitatea prin experimentare

4. Obiectivele educaţionale:

  • Să conştientizeze legile ce guvernează Universul, deci şi planeta Pământ, prin aplicabilitatea acestora;
  • Să cunoască principalele ştiinţe pe care se bazează cunoaşterea modernă- chimie, fizică, biologie, geografie etc. ;
  • Să experimenteze, folosind substanţe şi lucruri obişnuite, pentru a pune în evidenţă procese şi fenomene fizice, chimice, geografice etc.;
  • Să conştientizeze importanţa unei alimentaţii sănătoase, imaginându-şi la ce este supus corpul uman după combinarea unor alimente, aparent comune (sucuri, dulciuri etc.)
  • Să îşi îmbogăţească bagajul de cunoştinţe din domenii diferite, prin înscrierea în Cluburi de ştiinţe, ce îşi desfăşoară activitatea la nivel de şcoală şi oraş;
  • Să lucreze pe grupe învăţând împreună- elevii de la profesori, şi invers, pentru a crea o lume mai bună.

5. Elevi participanţi:

  • Grupul ţintă: Elevii claselor a VI-a A (27), a VII-a A (33) şi a VIII-a A (25);
  • Elevi participanţi: 24 elevi ai clasei a VI-a A, 30 elevi ai clasei a VII-a A, 25 elevi ai clasei a VIII-A ; procent de participanţi din numărul total de elevi din grupul ţintă=92,9%.

6. Durata desfăşurării: în data de 23.04.2017, între orele 11-13, respectiv  26.05.2017, între orele 11-14;

    Locul desfăşurării: Şcoala Gimnazială Nr. 4 - săli de clasă şi curtea şcolii.

7. Descrierea activităţii:

În cadrul Parteneriatului cu C.D. Press-Bucureşti, elevii şcolii noastre sunt cititori ai Revistei şcolare ,,Terrra Magazin”, ce a propus în Nr. 8 (212) o serie de activităţi pentru perioada Şcoala Altfel.

Am răspuns prezent propunerii, organizându-ne pentru punerea în practică (după alegerea la nivel de clasă) a trei dintre cele 20 de experimente inedite propuse: ,,Vulcanul care erupe” (clasele a VI-a A şi a VII-a A), ,,Exerciţiu de echilibru” (clasa a VI-a A) şi ,,Dropsuri şi jeturi carbogazoase” (clasele a VI-a A, a VII-a A, respectiv a VIII-a A).

Activităţile au presupus o informare prealabilă privind materialele necesare, elevii fiind organizaţi pe grupe, fiecare dintre aceştia având sarcini în cadrul grupului, pentru a prezenta apoi experimentul dorit.

  1. ,,Vulcanul care erupe”- a pus în evidenţă misterele acizilor şi bazelor, folosind materiale comune, cu care ne întâlnim în viaţa de zi cu zi: sticlă de plastic, bicarbonat de sodiu, detergent de vase, colorant alimentar sau boia de ardei, oţet, tavă, nisip, apă caldă.

În sticla de plastic s-a pus apă caldă, colorant alimentar,  detergent de vase şi bicarbonat de sodiu. Sticla a fost agitată, pentru a se dizolva bicarbonatul în apă. În jurul sticlei,  poziţionată pe o tavă, s-a ,,construit” din nisip umezit un ,,con vulcanic”; prin gura sticlei ce reprezenta ,,craterul vulcanic” s-a turnat oţet alimentar, astfel având loc ,,erupţia vulcanică”- reprezentată de reacţia dintre un acid- oţetul alimentar şi o bază-bicarbonatul de sodiu.

Elevii claselor a VII-a, respectiv a VIII-a au pus în practică cunoştinţe dobândite la chimie, iar elevii clasei a VI-a au experimentat un domeniu nou, necunoscut, pe care îl vor studia abia anul viitor. Vulcanul din clasă a primit nume după cel din Insulele Hawai, care, coincidenţă, a erupt în perioada săptămânii 22-26.05.2017, îmbinând noile cunoştinţe dobândite, cu cele de geografie, studiate anul şcolar trecut (în clasa a V-a, la Geografie Generală).

      

      

      

  1. ,,Exerciţiu de echilibru”- a fost desfăşurat de elevii clasei a VI-a, ce au făcut ,,cunoştinţă” cu fizica în acest an şcolar. S-a pus în evidenţă centrul gravitaţional al obiectelor, folosind două fulculiţe,  o scobitoare şi un pahar.

Cele două furculiţe metalice se îmbină şi se sprijină pe scobitoare, care la rândul său a fost poziţionată pe gura paharului. Prin îmbinare, s-a dat furculiţelor un nou centru gravitaţional, elevii reţinând că acesta este reprezentat de punctul în care se află cea mai mare greutate a noului obiect, reprezentat de cele două furculiţe încrucişate.

      

  1. ,,Dropsuri şi jeturi carbogazoase”- experiment desfăşurat în curtea şcolii de către elevii celor trei clase din grupul ţintă, pune în evidenţă reacţia chimică dintre băuturile carbogazoase (s-a folosit Coca-cola zero zahăr, respectiv Cola-green) şi dropsurile mentolate.

Reacţia explozivă ce are loc se datorează sutelor de adâncituri minuscule de pe suprafaţa dropsurilor, care, în contact cu sucul formează un număr uriaş de bule, fiind acoperite cu o substanţă numită gumă arabică. Pe măsură ce dropsul se scufundă  în lichid, se produc tot mai multe bule, reacţia fiind intensificată de aspartamul din băuturile dietetice. Elevii au conştientizat astfel importanţa combinării alimentelor şi băuturilor răcoritoare, văzând efectele acestora, concretizate prin jeturi de peste 1,5 m a sucului ce părea că ,,explodează”.

Pe data de 25.05.2017, în parteneriat cu Policlinica Dorna Medical s-a deafăşurat activitatea ,,Alimentaţie sănătoasă - dentiţie sănătoasă”. Au fost prezentate, de către un doctor pediatru şi un doctor stomatolog, urmările unei alimentaţii greşite asupra organismului în general şi a dinţilor în special, fiind prezentate alimentele ce sunt considerate dăunătoare – dulciurile şi băuturile răcoritoare dulci, în principal cele carbogazoase. Elevii au fost informaţi cu privire la substanţele de tip ,,E” din alimente, cât şi despre importanţa citirii conţinutului etichetei, la cumpărarea unui produs.

      

    

Metode: experimentul, dialogul, dezbaterea, învăţarea prin joc, etc.

Activitatea a prezentat caracter interdisciplinar, elevii dovedind şi acumulând cunoştinţe geografice, de biologie, chimie, fizică, abilităţi practice senzoriale, de recunoaştere, organizare etc.

Parteneriate: Activitatea s-a desfăşurat în cadrul parteneriatului cu C.D Press- Bucureşti, editura ce distribuie Revista şcolară ,,Terra Magazin”, şi cu Liceul Teoretic ,,Ion Luca”- elevii liceului ajutând elevii de gimnaziu în realizarea filmelor de prezentare a activităţilor, la editarea fotografiilor etc.

8. Rezultate:

  • 1 afiş;
  • 3 liste de prezenţă;
  • 6 activităţi – 2 activităţi ,,Vulcanul care erupe”, o activitate ,,Exerciţiu de echilibru”, 3 activităţi ,,Dropsuri şi jeturi carbogazoase”.

9.

Elevii claselor participante la activităţi şi-au exprimat dorinţa de a se înscrie anul viitor în număr mai mare în ,,Clubul de ştiinţe Terra” ce activează la nivelul şcolii şi în ,,Clubul de fizică şi astrofizică” – ce activează la Liceul Teoretic ,,Ion Luca”.

10.

Activitatea ,,Ştiinţe în experimente inedite” a fost propusă ca activitate de succes în Săptămâna Şcoala Altfel ,,Să ştii mai multe, să fii mai bun!” 2017 datorită ineditului temei, ce şi-a propus promovarea ştiinţelor în rândul elevilor, pentru a stârni curiozitate, interes pentru cunoaştere şi pentru a descoperi viitori ,,mici cercetători”.     

Mărturii ale participanţilor:

  • ,,Activitatea de astăzi a fost interesantă, distractivă, cu un număr mare de participanţi. Am lucrat în echipă, ne-am ajutat, ne-am completat şi am învăţat lucruri noi. Abia aştept să descopăr noul obiect numit chimie...în clasa a VII-a.”

                                                                            Acatrinei Iustin- clasa a VI-a A

  • ,,Astăzi am ,,creat” un mini-vulcan...din substanţe aflate la îndemâna noastră zi de zi. Nu mi-am imaginat că peste tot e atâta ,,chimie”. Am experimentat lucruri noi şi abia aştept să pun în aplicare, împreună cu colegii şi prietenii, noi experimente inedite propuse de Revista ,,Terra”.

Popa Maria- clasa a VI-a A

FIŞĂ DE ACTIVITATE

  1. Titlul activităţii: ŞTIINŢA ÎN EXPERIMENTE INEDITE
  2. Coordonatorii activităţii: prof. Acatrinei Irinel Mioara, prof. Moroşan Doina

    Data desfăşurării: în data de 23.04.2017, respectiv  26.05.2017;

  1. Durata activităţii: între orele 11-13, respectiv 11-14
  2. Grupul ţintă: Grupul ţintă: Elevii claselor a VI-a A (27), a VII-a A (33) şi a VIII-a A (25);

Elevi participanţi: 24 elevi ai clasei a VI-a A, 30 elevi ai clasei a VII-a A, 25 elevi ai clasei a VIII-A

  1. Parteneri implicaţi: Activitatea s-a desfăşurat în cadrul parteneriatului cu C.D Press- Bucureşti, editura ce distribuie Revista şcolară ,,Terra Magazin”, şi Liceul Teoretic ,,Ion Luca”- elevii liceului ajutând elevii de gimnaziu în realizarea filmelor de prezentare a activităţilor, la editarea fotografiilor etc.
  2. Obiectivele :
  • Să conştientizeze legile ce guvernează Universul, deci şi planeta Pământ, prin aplicabilitatea acestora;
  • Să cunoască principalele ştiinţe pe care se bazează cunoaşterea modernă- chimie, fizică, biologie, geografie etc. ;
  • Să experimenteze, folosind substanţe şi lucruri obişnuite, pentru a pune în evidenţă procese şi fenomene fizice, chimice, geografice etc.;
  • Să conştientizeze importanţa unei alimentaţii sănătoase, imaginându-şi la ce este supus corpul uman după combinarea unor alimente, aparent comune (sucuri, dulciuri etc.)
  • Să îşi îmbogăţească bagajul de cunoştinţe din domenii diferite, prin înscrierea în Cluburi de ştiinţe, ce îşi desfăşoară activitatea la nivel de şcoală şi oraş;
  • Să lucreze pe grupe învăţând împreună- elevii de la profesori, şi invers, pentru a crea o lume mai bună.
  1. Resurse:
    1. Umane: 79 elevi, două cadre didactice
    2. Materiale: sticlă de plastic, bicarbonat de sodiu, detergent de vase, colorant alimentar sau boia de ardei, oţet, tavă, nisip, apă caldă, două fulculiţe,  o scobitoare, un pahar, Coca-cola zero zahăr, respectiv Cola-green şi dropsurile mentolate.
  2. Descrierea activităţilor

Activităţile au presupus o informare prealabilă privind materialele necesare, elevii fiind organizaţi pe grupe, fiecare dintre aceştia având sarcini în cadrul grupului, pentru a prezenta apoi experimentul dorit.

  • ,,Vulcanul care erupe”- a pus în evidenţă misterele acizilor şi bazelor, folosind materiale comune, cu care ne întâlnim în viaţa de zi cu zi: sticlă de plastic, bicarbonat de sodiu, detergent de vase, colorant alimentar sau boia de ardei, oţet, tavă, nisip, apă caldă.
  • ,,Exerciţiu de echilibru”- a fost desfăşurat de elevii clasei a VI-a, ce au făcut ,,cunoştinţă” cu fizica în acest an şcolar. S-a pus în evidenţă centrul gravitaţional al obiectelor, folosind două fulculiţe,  o scobitoare şi un pahar.
  • ,,Dropsuri şi jeturi carbogazoase”- experiment desfăşurat în curtea şcolii de către elevii celor trei clase din grupul ţintă; pune în evidenţă reacţia chimică dintre băuturile carbogazoase (s-a folosit Coca-cola zero zahăr, respectiv Cola-green) şi dropsurile mentolate.
  1. Rezultate:

a) 1 afiş;

b) 3 liste de prezenţă;

c) 6 activităţi: 2 activităţi ,,Vulcanul care erupe”, o activitate ,,Exerciţiu de echilibru”, 3 activităţi ,,Dropsuri şi jeturi carbogazoase”;

d) 10 impresii despre activitate;

e) Postare pe pagina de Facebook a şcolii, respectiv pe pagina C.C.D.G.

  1. Modalităţi de evaluare a activităţii:
    1. Impresii- exprimate în jurnalul activităţii;
    2. Postarea pe pagina de facebook a şcolii https://www.facebook.com/groups/SCoaLA4/events/
    3. Participarea la concursul de proiecte pe şcoală, pentru calificarea la concursul ,,O activitate de succes în Şcoala Altfel ,,Să ştii mai multe, să fii mai bun!” 2017.
  2. Sugestii, recomandări:
    1. Implicarea unui număr mai mare de elevi şi profesori în activitate;
    2. Găsirea unor surse de finanţare pentru premierea elevilor participanţi.                                                               Activitatea poate fi accesată pe adresa http://scoala4vd.ucoz.ro/index/scoala_altfel_2017/0-77

Semnătura cadrelor coordonatoare:

Prof. Acatrinei Irinel Mioara

Prof. Moroşan Doina